FactuurSturen.be Help

Hoe kan ik facturen automatisch incasseren via een automatische incasso?

Het is mogelijk om in FactuurSturen.be facturen te innen via SEPA incasso. In veel gevallen heb je hiervoor een speciaal incasso contract bij je bank nodig. Wanneer je dit contract hebt, kun je de volgende stappen opvolgen om facturen te innen via SEPA incasso.

1. SEPA activeren

Om SEPA te activeren binnen FactuurSturen.be dien een aantal stappen de doorlopen.

Log in en volg deze stappen:
Instellingen Betaalmogelijkheden Gebruik SEPA Direct Debit

Zodra je dit hebt aangevinkt, dien je nog een aantal gegevens op te geven die we nodig hebben voor de SEPA: Je IBAN en BIC nummer, je incassant ID en wat voor soort incasso je wilt doen. Er zijn twee incasso-soorten: CORE en B2B. CORE is de normale en B2B is voor zakelijke transacties tussen bedrijven.

E-mails en betalingscondities

Je kunt hier na de e-mailtekst die je wilt gebruiken voor incasso's instellen.

Log in en volg deze stappen:
Instellingen E-mail teksten

Onder het kopje "Incasso" kun je e-mailteksten definiëren. Je kunt de standaardtekst bijwerken, maar ook nieuwe extra e-mailteksten toevoegen.

Lees meer over het bewerken van e-mailteksten.

2.SEPA incasso activeren voor één van je klanten

Je zult met je klanten speciale afspraken moeten maken over het incasseren van geld van hun rekening. Je bank kan je hier verder over adviseren. Wanneer je een overeenkomst hebt met een klant, kun je in FactuurSturen.be SEPA activeren bij een klant.

Log in en volg deze stappen:
Contacten Bewerk van de gewenste klant de gegevens Ga naar het tabje "Verzending en betaling"

Geef bij Betaalmethode aan dat het een automatische incasso betreft. Zodra je dit gedaan hebt kun je een aantal extra velden invullen:

  • Zijn IBAN nummer

  • Zijn BIC nummer

  • Een uniek kenmerk (mag je zelf verzinnen)

  • De datum van ondertekening van het contract

  • Het incasso type (of het eenmalig is of doorlopend)

Klik daarna op Opslaan

Top! SEPA is nu helemaal geconfigureerd!

3. Facturen maken

Het maken van eenmalige en periodieke facturen werkt hetzelfde met een SEPA incasso. Zodra je een klant kiest waar je een SEPA automatische incasso hebt aangegeven zullen wij automatisch registreren dat je een incasso factuur hebt gemaakt.

4. SEPA incasso batch maken

Om de bank de SEPA incasso’s voor je te laten uitvoeren, moet je een SEPA XML bestand aanleveren bij de bank. Dit bestand kun je downloaden in FactuurSturen.be voor al je gemaakte incasso facturen.

Log in en volg deze stappen:
Exporteren Incasso

Je ziet nu voor welke facturen je een incasso klaar hebt staan. Controleer de lijst en doorloop de andere opties.

Het bestand wat je download of laat e-mailen naar jezelf kun je direct uploaden bij je bank.

Kunnen we je verder helpen? Stuur gerust een e-mailtje naar

Uitmuntende score
Gewaardeerd door gebruikers met
4.9 van 5 sterren
Maximaal haalbare score
Score SSL beveiliging
A+
Beste beveiliging
IPv6 en beveiliging 100%
100% score
Winnaar Gouden Factuur
Categorie B2B Facturatie
Gouden Factuur

Dit is hèt product voor de ZZP'er

Eindelijk een tool die je tijd bespaart.

Meld je gratis aan

Huidige systeemversie 2.57.1

De laatste update van ons systeem is van 09-10-2024. En we zijn alweer druk bezig met de volgende versie.

Lees onze versiegeschiedenis